Online shoppen is eigenlijk niet meer weg te denken uit ons dagelijkse leven. Alles kunnen we als ‘gewone’ consument tegenwoordig via het internet bestellen. Maar hoe zit dat met zakelijke aankopen?

Wat is B2B e-commerce?

Het woord ‘e-commerce’ zegt het eigenlijk al: elektronische commercie oftewel het kopen en verkopen op het internet. Dit wordt over het algemeen gedaan in een webshop (webwinkel). B2B e-commerce is dus het online shoppen voor de zakelijke inkoper. B2B staat namelijk voor business to business; van bedrijf naar bedrijf. Denk aan groothandels, fabrikanten, distributeurs en andere bedrijven die zich specifiek op de zakelijke markt richten.

Waarom B2B e-commerce?

Zakelijke inkopers verwachten voor de komende jaren dat zij zeker de helft van hun bestellingen online zullen gaan doen. Dit betekent dat je ook als B2B organisatie eigenlijk niet achter kunt blijven in de e-commerce wereld. Bovendien willen zakelijke inkopers in een B2B webshop een ervaring die gelijk is aan de beleving die zij hebben als ze aankopen doen in een B2C (business to consumer) webshop. De klantbeleving moet centraal staan.

Hoe werkt B2B e-commerce?

Hoe doe je dat dan, zakelijk verkopen via het internet? Een B2B webshop verschilt op een aantal vlakken van een B2C webshop en daar moet je bij het opzetten van je webshop rekening mee houden. Gelukkig zijn er platformen zoals OroCommerce om je B2B webshop op te (laten) bouwen die specifieke business to business functionaliteiten hebben. Denk aan prijsafspraken, bestellijsten en offertes aanmaken. Verder kun je je webshop laten integreren met verschillende (open) systemen, bijvoorbeeld een ERP of PIM systeem.