Het is tegenwoordig populairder dan ooit om één of meerdere bedrijven te ‘bezitten’. Hard werken wordt gezien als de sleutel tot een succesvol bestaan. Zie jij het echter anders en geef jij het stokje na jaren werken graag door aan een ander? Lees dan hier alles over een bedrijf verkopen!
Waarom wil je je bedrijf verkopen?
Kijk goed naar de reden waarom je je bedrijf wilt verkopen. Is het omdat er iemand gewoon een flinke smak met geld op tafel legt voor jouw organisatie, zonder dat jij daar 100% achter staat? Of ben je er zeker van dat dit de juiste keuze is om zowel zakelijk als persoonlijk te groeien? Een bedrijfsovername adviseur lijkt voor de meeste ondernemers een grote kostenpost en zien niet in dat het inhuren van een expert juist een investering kan zijn.
Wat is de juiste prijs?
Er bestaat een aantal formules waarmee mensen de verkoopwaarde van een organisatie bepalen. Laat al die formules echter links liggen en kijk naar wat jouw organisatie voor kansen kan bieden aan de toekomstige eigenaar. Kan hij ermee zijn business vergroten, om
nog meer winst te maken? De juiste prijs is de manier waarmee jij je periode als directeur/eigenaar afsluit, dus maak de keuze niet overhaast. Laat een expert je adviseren.
Wat doet een bedrijfsovername adviseur?
Jij hebt al je bloed, zweet en tranen in de organisatie gestopt. Daardoor wordt de verkoop ook emotioneel belast. Krijg je wel de juiste prijs voor al jouw jaren hard werken? Of wil je er juist zo snel mogelijk vanaf omdat het op je schouders blijft drukken? Een bedrijfsovername adviseur kijkt met een kritische blik en neemt geen emoties mee in zijn advies. Samen kijk je naar de mogelijke uitkomsten en geef je aan wat voor jou voldoende is of niet.
Bedrijf verkocht, en dan?
Wees goed voorbereid op de periode na het verkopen van jouw bedrijf. In plaats van elkedag uren aan je werk te besteden, heb je nu genoeg tijd over. Zorg dat je bepaalde doelen voor jezelf hebt geformuleerd voordat je je bedrijf wilt verkopen. Wil je meer tijd doorbrengen met familie, een verre reis maken of een periode vrijwilligerswerk doen? Zorg dat je doelen hebt om je aan vast te houden. Zo wordt ook de periode na het verkopen van je bedrijf de moeite waard!