Dat iedere zichzelf respecterende ondernemer tegenwoordig over een website dient te beschikken moge inmiddels duidelijk zijn. Online niet vindbaar zijn is immers echt niet meer van deze tijd! Dan rest alleen nog de vraag: maak ik zelf een website of laat ik deze bouwen? We bespreken hier kort de voordelen van beide opties.
Zelf een website maken
Zelf een website maken is sinds de komst van gratis CMS-pakketten als WordPress en Joomla een stuk eenvoudiger dan vroeger. Je registreert een domeinnaam, neemt een bijbehorend hostingpakket af en je kunt direct aan de slag. Alles bij elkaar ben je hoogstens een paar tientjes kwijt, aangezien je alleen betaalt voor de domeinnaamregistratie en het hostingpakket. Doordat je zelf het beheer over je website hebt ben je flexibel en kun je de website op ieder gewenst moment aanpassen. Je voorkomt op deze manier ook flinke rekeningen bij het doorvoeren van slechts kleine wijzigingen. Het is voor een leek namelijk erg lastig om in te schatten hoe lang een webdesigner ergens mee bezig is en hoeveel dit mag kosten. Ook is het maken van een eigen website een leuk en leerzaam proces, waarbij je kennis opdoet die wellicht later nog van pas kan komen.
Website laten maken
De meeste ondernemers hebben het over het algemeen erg druk, zij moeten daarom goed nadenken over hoe zij hun tijd indelen en prioriteiten stellen. Daarom kiezen zij er toch vaak voor om de bouw van hun website uit te besteden aan een specialist. Zo kunnen zij zich met hun kernactiviteiten bezighouden: ondernemen. Daarnaast vergt het maken van een professioneel ogende website toch enig inzicht, iets waarover je wel dient te beschikken wanneer je zelf aan de slag gaat. Wanneer je een website laat maken ben je ervan verzekerd dat je website er goed uit komt te zien. Een ander groot voordeel van uitbesteding is de ondersteuning die vaak wordt geboden nadat de website eenmaal is gebouwd. Werkt er ineens iets niet meer of wil je iets aan de website wijzigen, dan is een telefoontje vaak genoeg. Daarnaast hebben veel internetbureaus veel gerelateerde kennis in huis waarvan je als ondernemer kunt profiteren. Zo hebben vooral de grotere kantoren ook verstand van zoekmachine optimalisatie en zoekmachine adverteren.