Gebruikers van een live chat kun je grofweg opdelen in twee groepen: degene die informatie wensen van een of andere organisatie of dienst en degene die iets willen kopen bij een online webshop. Het voordeel van chat versus mail is dat je meteen antwoord krijgt en kunt reageren, terwijl het positieve van chat versus telefoon ligt in het feit dat je gesprek wordt opgeslagen. Zo kun je op je gemak nog eens alles nalezen.
Als het om een aankoop gaat, kan een livechat service vooral snel uitkomst brengen als er fouten zijn ontstaan of men het artikel wenst te ruilen.
Online shoppen
Het winkelen online heeft een grote vlucht genomen en groeit nog steeds met grote stappen. Het is gemakkelijk en je hoeft er de deur niet voor uit. Een van de nadelen is echter dat je niet echt persoonlijk contact hebt. Als je bijvoorbeeld niet tevreden bent of je wilt iets ruilen, dan stap je normaal gesproken gewoon weer even de winkel in en regelt het. Zo werkt dat niet bij een webshop. Gelukkig wordt ook dat steeds eenvoudiger en vaak al beschreven in de algemene voorwaarden, maar wat extra hulp is nooit weg. En dat is nu precies waarbij de livechat klantenservice een rol kan spelen.
Livechat klantenservice
Als alles goed verloopt, zal men een volgende keer sneller bij dezelfde webshop aankloppen. Gaat het niet goed, dan hangt een goede beoordeling volledig af van hoe de winkel de zaak afhandelt. Ideaal is dan dat de online shop zelf de chat ter hand neemt en direct de juiste antwoorden weet op uw probleem. Een managed chatservice (uitbesteed) zal in ieder geval iemand moeten inzetten, die snel weet waar de goede antwoorden te vinden zijn.
Hoe sneller en soepeler deze dienst verloopt, hoe tevredener de klant en hoe groter de kans dat hij of zij ook de volgende keer uw webshop zal bezoeken.