Met de introductie van de smartphones zijn er veel nieuwe ontwikkelingen gekomen in de wereld van online marketing en advertising. Alhoewel dit al oud nieuws is, wordt er elke dag gewerkt aan het vinden van de beste manier om mensen te bereiken. Met behulp van machine learning en cookies kunnen reclameboodschappen voor ieder persoon gepersonaliseerd worden. Veel bedrijven zitten dus ook net op de grens van privacyschending.

“Gratis”

Veel websites die een gratis dienst aanbieden hebben eigenlijk een verdienmodel waar menig mensen van zou schrikken als ze ervan wisten. Recentelijk moest Mark Zuckerberg, oprichter van Facebook, voor de rechter verschijnen voor mogelijke privacy schending. Dit komt niet zomaar uit de lucht vallen. Er is namelijk geconstateerd dat Facebook gebruikers profielen verkocht aan andere bedrijven die deze dan als materiaal gebruikten voor hun marketinguitingen. Uiteindelijk betaal je dus toch, maar dan wel met je eigen identiteit.

Ontwikkelingen

Sinds het begin van de 21e eeuw zijn de meeste veranderingen in de reclamewereld opgetreden. Dit zorgt ervoor dat mensen die in marketing afdelingen werken constant op de hoogte moeten zijn van de nieuwste trends. Daarbij blijven de onderwijsinstelling natuurlijk ook niet achter. Er zijn steeds meer commercieel ingestelde studenten die op den duur volwaardige marketing medewerkers worden. En als dat niet genoeg is, komen er ook steeds meer omgeschoolde starters via online marketing traineeships terecht in deze sector. Het is dan ook niet zo gek dat er met de ontwikkeling van deze sector er een overvloed is aan online marketing vacatures. Door de nieuwe benodigde kennis zijn er ook continu nieuwe werknemers nodig.

Privacy

Maar niet alleen wat je opzoekt en typt wordt bijgehouden. Siri de stemcomputer van Apple kan ook goed horen wat je zegt en deze informatie gebruiken om te antwoorden. Echter is het verboden om zonder de toestemming van de consument gegevens te verzamelen van de gebruiker. Apple houdt bijvoorbeeld voet bij stuk, en geeft geen informatie aan de NSA. Zoals eerder aangegeven moet Mark Zuckerberg toch opnieuw het verdienmodel van “zijn” Facebook hierdoor aanpassen.

Door social media is de commerciële sector ontzettend veranderd. Voor sommigen positief en voor anderen negatief. Voor bedrijven staat dus de uitdaging om hier slim mee om te gaan en goed op in te spelen.